مدرسه
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

راهبردهای یادگیری برای دانش آموزان دبستان

همانطور که کودکان سبک های یادگیری متفاوتی دارند، به راهبردهای یادگیری مختلف نیز واکنش متفاوتی نشان می دهند.

به عنوان والدین، می‌توانید یکی یا ترکیبی از این استراتژی‌ها را با فرزندتان امتحان کنید تا به او کمک کنید تا به طور مؤثرتر یاد بگیرد و اطلاعات را بهتر حفظ کند.

همانطور که ویلیام گلاسر روانپزشک آمریکایی دریافت، ما از برخی جهات بیشتر از دیگران بهتر یاد می گیریم. 

با در نظر گرفتن این موضوع، ما فهرستی از موثرترین استراتژی های یادگیری برای دانش آموزان دبستانی را گردآوری کرده ایم.

یادداشت برداری

 یادداشت برداری، چه از کتاب های درسی، چه از آموزش های کلاسی موجود، می تواند راهی عالی برای کودک شما برای به خاطر سپردن اطلاعات مهم باشد.

اگر فرزند شما از خواندن و نوشتن و انگلیسی لذت می برد، این ممکن است یک سبک یادگیری موثر برای او باشد. 

یادداشت برداری یک مهارت است و هدف صرفاً بازنویسی کار نیست. درعوض، باید تمرینی برای شناسایی اطلاعات ضروری باشد که برای یادآوری در آینده مفید خواهد بود.

برای کودکان کوچکتر که ممکن است یادداشت برداری را یک چالش بدانند، انتخاب اطلاعات مهم با استفاده از خودکار یا هایلایتر می تواند به همان اندازه موثر باشد.

سازماندهی اطلاعات

هر برنامه مطالعه خوب با سازماندهی شروع می شود. با سازماندهی کار خود بر اساس درس، موضوع و عنوان های فرعی، کودک شما می‌تواند سریعتر به اطلاعاتی که برای مطالعه نیاز دارد دسترسی پیدا کند.

خود سازماندهی اطلاعات می تواند باعث شود دانش آموز احساس کند کنترل بیشتری بر یادگیری خود دارد، زیرا مسئولیت مستقیم کار خود را بر عهده می گیرد.

سازماندهی اطلاعات همچنین می تواند شامل دسته بندی، تنظیم بر اساس موضوع و برنامه ریزی آینده باشد. 

همچنین می‌تواند ایده خوبی باشد که اطلاعات را به صورت فیزیکی سازماندهی کنید، یعنی مطمئن شوید که کودک شما فضایی برای ذخیره دفترچه‌ها، پوشه‌ها و سایر مواد آموزشی خود دارد.

فضای کاری نامرتب هیچ لطفی به کسی نمی‌کند، بنابراین به فکر سرمایه‌گذاری در سازماندهی میز و تمیز کردن میز اتاق خواب فرزندتان باشید.

ایجاد یادآورهای بصری

در حالی که یادداشت برداری و برجسته کردن در درجه اول یک استراتژی یادگیری مبتنی بر خواندن است، فلش کارت ها، یادداشت های پس از آن و نقشه های ذهنی همگی از تشخیص بصری استفاده می کنند.

اگر فرزند شما به طور طبیعی هنرمند است، پس ایجاد فلش کارت هایی با کلمات کلیدی یا فرمول های مهم می تواند راهی موثر برای کمک به یادآوری اطلاعات باشد.

سعی کنید فلش کارت ها یا یادداشت های پست آن را در خانه بچسبانید و هر بار که فرزندتان به یکی از آنها برخورد کرد، او را تشویق کنید تا کلمات کلیدی یا یادداشت ها را با جزئیات بیشتر توضیح دهد.

به همین ترتیب، اگر فرزندتان از استفاده از رایانه لذت می‌برد، می‌تواند با استفاده از نرم‌افزارهای رایگانی مانند Canva و Piktochart، کمک‌های بصری ایجاد کند یا با استفاده از نرم‌افزارهای رایگانی مانند SlideShare و YouTube ارائه دهد.

بازیابی دانش قبلی (به صورت شفاهی)

از آنجایی که ما 20 درصد از آنچه را می شنویم و 95 درصد از آنچه را به دیگران آموزش می دهیم به خاطر می آوریم، توضیح شفاهی اطلاعات می تواند راهی عالی برای به خاطر سپردن حقایق و ارقام باشد.

یک استراتژی یادگیری خوب برای امتحان این است که از فرزندتان سؤالاتی را از کار کلاسی یا کتاب های درسی خود بپرسید.

سؤالاتی مانند «می‌توانید درباره xyz به من بگویید» یا «در مورد xyz چه می‌دانید»، فرزند شما را تشویق می‌کند تا اطلاعات را بدون داشتن یادداشتی در دست به خاطر بیاورد.

این همچنین می تواند راهی عالی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف فرزند شما باشد. اگر زمینه‌های موضوعی وجود دارد که آنها باید در آن بهبود یابند، می‌توانید زمان بیشتری را به تمرکز بر مواردی که در برنامه مطالعه فرزندتان هستند اختصاص دهید.

 یک بازی بازبینی خوب برای امتحان، «دانش آموز به عنوان معلم» است، جایی که کودک شما طوری می ایستد که انگار جلوی یک کلاس می ایستد و در مورد موضوعات خاصی صحبت می کند که انگار خودشان آن را آموزش می دهند.

این یک استراتژی یادگیری به خصوص برای بچه‌های دبستانی است که از نمایش و بازی کردن لذت می‌برند.

نقشه برداری ذهن

نقشه ذهنی نمایشی بصری از یادداشت ها و اطلاعات است که به روشی ساختاریافته و در عین حال خلاق ارائه می شود.

گاهی اوقات طوفان فکری نامیده می‌شود، نقشه‌های ذهنی می‌تواند به همان اندازه که کودک شما دوست دارد دقیق باشد، افکار و ایده‌ها را حول یک یا چند موضوع اصلی به هم متصل می‌کند.

آنها می توانند راهی عالی برای سازماندهی یادداشت ها حول یک ایده بزرگتر باشند و می توانند حافظه و یادگیری را تا 15 درصد در مقایسه با تکنیک های مطالعه مرسوم بهبود بخشند.

چرا یکی از این استراتژی های یادگیری را برای بچه های دبستانی به عنوان راهی برای مخلوط کردن برنامه تجدید نظر، تکالیف یا مطالعه آنها امتحان نکنید.

آنچه ممکن است متوجه شوید این است که ترکیبی از چندین استراتژی یادگیری موثرترین راه برای کودک شما برای حفظ اطلاعات است.

درباره مدرسه پسرانه پیشرو

مدرسه پسرانه پیشرو در سال ۱۳۷۳ با روش تحصیلی کیف در مدرسه فعالیت خود را آغاز کرد. به کارگیری روش کیف در مدرسه در دبستان پسرانه پیشرو باعث شد که این مدرسه بتواند به عنوان یکی از بهترین مدارس تهران شناخته شود.

مدرسه پسرانه پیشرو در سال ۱۳۹۷ با هدف لمس هر چه بهتر مباحث درسی و آشنایی دانش آموزان با محیط اطراف خود اقدام به ایجاد فضایی به نام پارک علم کرد که بسیار مورد استقبال والدین و دانش آموزان قرار گرفت.

تدریس به زبان انگلیسی در کنار فارسی در مدرسه پسرانه پیشرو باعث می شود تا دانش آموزان زبان زنگلیسی را نه فقط به صورت تئوری بلکه به صورت کاربردی و در زندگی روزمره یاد بگیرند.

تماس با ما

تلفن:

۷۷۷۰۲۴۳۱

۷۷۸۷۸۸۰۰

آدرس: تهران -تهرانپارس -بزرگراه رسالت – بین اتوبان باقری و خیابان رشید – پ ۲۰۲- مجتمع آموزشی پیشرو

منبع: https://pishroschool.ir/

 





:: برچسب‌ها: مدرسه پسرانه پیشرو , مجتمع آموزشی پیشرو , دبستان غیر دولتی پیشرو ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 18 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: